Keluarga balu kedua Raja Nong Chik dibenar mencelah

PUTRAJAYA 8 Mei - Keluarga balu kedua kepada Allahyarham Raja Nong Chik Raja Ishak dibenarkan mencelah dalam rayuan Amanah Raya Berhad (ARB) berhubung pembahagian harta pusaka milik ahli perniagaan terkenal itu yang dianggarkan melebihi RM16 juta.

Ahli keluarga tersebut merupakan lima anak kepada balu kedua, Jumaaton @ Zaiton Awang. Mereka ialah Raja Delila, Raja Yurihana, Raja Iskandar, Raja Akbar dan Raja Norlina.

Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai oleh Datuk Wira Low Hop Bing membenarkan permohonan kesemua pemohon setelah berpuas hati bahawa mereka adalah penama yang sah dan mempunyai kepentingan secara langsung dalam rayuan melibatkan tuntutan harta pusaka itu.

Allahyarham Raja Nong Chik dikatakan meninggalkan harta pusaka dianggarkan melebihi RM16 juta tanpa sebarang wasiat ketika meninggal dunia pada 10 Februari 1994.

Beliau menyatakan, pemohon-pemohon memenuhi syarat untuk dinamakan sebagai pencelah setelah membuktikan bahawa kehadiran mereka mempunyai kaitan langsung dengan isu yang dibangkitkan dalam rayuan tersebut.

Hakim Hop Bing turut menyatakan, Perintah 15 Peraturan 6(2) Peraturan-Peraturan Mahkamah Tinggi 1980 memberi bidang kuasa kepada mahkamah untuk memasukkan mana-mana pemohon sebagai pihak dalam rayuan.

Penghakiman sebulat
suara itu turut diputuskan oleh Hakim Datuk Sulong Matjeraie dan Hakim Datuk Ramly Ali.

ARB merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membatalkan saman ke atas balu pertama allahyarham, Raja Rajmah Raja Chik dan 12 yang lain melibatkan sejumlah unit saham dalam empat buah syarikat.

Rayuan tersebut akan didengar di hadapan panel yang sama pada 22 Jun ini. Peguam-peguam G. Ragumaren dan Renu Zechariah mewakili kelima-lima pemohon.

Anak-anak allahyarham bersama balu pertama ialah Raja Hanipuddin, Raja Sallehudin, Raja Hizaruddin, Raja Taharuddin, Raja Noraini dan Cik Normah merupakan defendan kedua hingga ketujuh.

ARB juga menamakan Syarikat Lambang Tenaga Putra Sdn. Bhd. (defendan kelapan), Furukawa Electric Cables (M) Sdn. Bhd. (defendan kesembilan), Shorga Sdn. Bhd. (defendan ke-10), Malayan Zips Sdn. Bhd. (defendan ke-11), Chow Soon Tat @ Chew Soon Tat (defendan ke-12) dan Chong Fook Sin (defendan ke-13).

Ketika di Mahkamah Tinggi, ARB menuntut perintah agar perpindahan saham-saham milik allahyarham kepada pihak lain diisytiharkan sebagai tidak sah.

Pemohon-pemohon menyatakan, hak mereka selaku penama yang sah dinafikan berikutan tindakan Raja Rajmah dan 12 defendan lain yang dikatakan memindahkan saham secara penipuan menyebabkan pemohon-pemohon mengalami kerugian.

Pada 7 April 2004, Hakim Datuk Abdul Wahab Patail membatalkan saman itu dengan kos dibayar oleh ARB.Dalam pernyataan tuntutan, ARB selaku pentadbir harta pusaka allahyarham mendakwa beliau memiliki 1,000 unit saham di dalam syarikat Lambang Tenaga, 2,139,152 unit saham dalam syarikat Furukawa, 552,000 unit saham dalam Shorga dan 248,000 unit saham dalam Malayan Zips.

*Dipetik dari Utusan Malaysia 9 Mei 2009

0 comments:

Pengikut:

 

Islamic Wealth Planning | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates